Facebook Toestaan Niet toestaan

Verslag Algemene Ledenvergadering 2022

3 november 2022 9:30

Vorige week vrijdag (28 oktober) is in de kantine de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van SC Berlikum georganiseerd. Onder toeziend oog van de ereleden Jakob Dobben en Eeltje Osinga waren er in totaal nog 32 leden aanwezig op deze avond. Het opstappen van het dagelijks bestuur was het afgelopen jaar natuurlijk het dieptepunt wat betreft onze vereniging. Tijdens deze avond is het nieuwe bestuur gepresenteerd en daarnaast is er afscheid genomen van Janke Papma als bestuurslid.

Het nieuwe bestuur heeft zich gepresenteerd en hieronder volgt een overzicht van de bestuursleden en het bijbehorende takenpakket:

• Jacob Dirk Tuinenga (vrijwilligerszaken en scheidsrechterszaken (junioren en senioren))
  • Bart van Zeijl (secretaris, sponsor commissie, communicatie)
  • Tjitte Dijkstra (penningmeester, energie commissie)
  • Marten Jelle de Vries (wedstrijdsecretaris en scheidsrechterszaken (junioren en senioren))
  • Jolanda Jager (kantine en schoonmaak commissie (hier zoeken we overigens nog vrijwilligers voor!), inkoop, sportkoepel Berltsum)
  • Frank Stoelwinder (jeugd commissie, veiligheid, BMJ, vrijwilligerszaken)
  • Dirk Lammert van Assen (juridische zaken en technische commissie)
  • Wytze Wassenaar (onderhoud commissie en activiteiten commissie)

Tijdens de ledenvergadering is er bekend gemaakt dat er geen voorzitter is, het gehele bestuur draagt de verantwoordelijkheid voor deze functie en per gelegenheid wordt gekeken naar elkaars expertise. Tjitte Dijkstra is voor nog maximaal een jaar de penningmeester van SC Berlikum, waarna vervolgens Hessel Miedema deze functie op zich zal gaan nemen. Hessel kijkt momenteel al mee met Tjitte tijdens de uitvoering van deze taken.

Belangrijke thema's voor het bestuur zijn:

• Samen maakt sterk! – We willen luisteren naar onze leden, hoor en wederhoor toepassen, meer betrokkenheid creëren bij de leden en ouders. Een goede communicatie zowel intern als extern. Samenwerking tussen de commissies verbeteren, maar ook met andere verenigingen. En indien er ongewenste uitingen plaatsvinden over de club dan zullen wij het gesprek aangaan met deze personen.
  • Jeugd optimaal faciliteren – We willen erop toezien dat er voldoende trainers en leiders zijn voor deze teams. Activiteiten organiseren naast de trainingen en wedstrijden voor jeugdleden. Daarnaast is de jeugd commissie ook druk bezig om te kijken of we het pupillenveld verder kunnen uitbouwen tot een Jeugd Arena.
  • Activiteiten voor jong en oud organiseren. Te denken valt aan een leuke Jeugddag ter afsluiting van het seizoen, het Oktoberfest, een darttoernooi, een FIFA toernooi en ook met Hemelvaart gaan we kijken wat SC Berlikum kan organiseren.
  • Vrijwilligers – Zonder kunnen we niet, het waarderen van de huidige vrijwilligers door bijvoorbeeld een gebaar of attentie. Ook het bedanken van bijvoorbeeld barpersoneel bij het verlaten van de kantine is volgens ons een kleine moeite, maar zorgt wel voor de waardering die best vaker mag worden uitgesproken. Ook het punt ouder betrokkenheid heeft onze aandacht, we verwachten van ouders een rol binnen onze club. De Koekoek is geen opvanglocatie waar kinderen gebracht kunnen worden. Op dit moment worden teams aangewezen die op zaterdag helpen achter de bar.
      - Vraag Jouke Tuinstra: Is het een idee om dan ook weer een ouderavond te organiseren? Zeker is dit een optie die wordt bekeken.

- Opmerking Klaas Wiersma: Duidelijker vermelden dat de Algemene Ledenvergadering ook zeker toegankelijk is voor ouders, dat is nu wat
        onduidelijk. Goed punt en zeker iets voor volgend jaar, uitnodigingen via de app van alle teams versturen.

• Financiën – De lasten nemen voor onze vereniging ook toe, samen zijn we daar ook verantwoordelijk voor. Denk bijvoorbeeld aan het korter douchen na trainingen en wedstrijden. Daarnaast willen we scherper zijn op het doen van investeringen, er zal een goede afweging gemaakt worden voordat we overgaan tot aanschaf van producten en diensten.
  • Energie – Bij financiën al even genoemd, maar de kosten stijgen ook voor ons. Er is een energie commissie welke al goed in kaart heeft hoe wij kunnen verduurzamen. Hierover is ook al contact geweest met de Gemeente Waadhoeke. Op korte termijn zal er verder gekeken gaan worden wat we op het gebied van verduurzaming van het complex kunnen gaan doen.

De contributie zal met twee procent geïndexeerd worden, door het bestuur is er gekozen om geen grotere verhoging voor te stellen, de aanwezige leden gingen hiermee akkoord. Namens de kascommissie heeft Johannes van Tuinen het woord genomen en officieel decharge verleend aan Tjitte Dijkstra voor het opstellen van het financiële jaarverslag. In het financiële jaarverslag kwam naar voren dat de club afgelopen jaar een verlies heeft geleden. Mede door hogere inkoopkosten, kosten van het jubileum, schoonmaakkosten, wijziging statuten en aanschaf kassasysteem zijn er meer onvoorziene kosten gemaakt. Voor het komende jaar is er een winst begroot en verwachten wij een positief resultaat.

Tijdens de rondvraag was er nog de gelegenheid tot het stellen van vragen. Na afloop was er voor de aanwezigen nog een drankje en daarmee werd deze vergadering afgesloten. Voor de leden en ouders die afwezig waren en nog vragen hebben over deze avond of richting het bestuur, u bent altijd welkom om één van ons aan te schieten. We zien u graag langs de velden.

Het Bestuur SC Berlikum

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!